Yayoi Kusama

Yayoi Kusama’s obsessieve gebruik van patronen hangt samen met een aandoening. Vanaf haar jeugd lijdt zij aan langdurige hallucinaties. Daarvoor liet zij zich opnemen in een gesloten kliniek. Medicatie maakt het haar nu mogelijk om de aandoening onder controle te houden. Sinds het begin van de jaren negentig is Kusama weer actief in de kunstwereld. Grote, museale installaties zijn in de plaats gekomen van de vroegere tijdelijke happenings. Maar het zinderend optisch effect van de polka-dots, de stippen, is niet verflauwd zoals te zien is in Flowers That Bloom Tomorrow (L), die de belofte inhouden voor een fantasievolle toekomst.

Yayoi maakte in de internationale kunstwereld furore met haar ruimtevullende installaties, waarin de bezoeker wordt omgeven door duizenden kleurrijke, kleine, opgevulde – vaak fallische – textiele objecten. Ook in Nederland was de erkenning groot: nergens anders ter wereld werd haar werk zo vaak tentoongesteld in de jaren 60.

Infinity Mirror Room – Phalli’s Field (1965) is een sleutelwerk binnen het oeuvre van een van de belangrijkste kunstenaressen van de tweede helft van de twintigste eeuw. Het is de eerste installatie waarin Yayoi Kusama (Matsumoto, 1929) gebruik maakt van spiegels; een materiaal dat zij haar leven lang zal blijven gebruiken en dat samen met haar zogenaamde ‘dots’ een essentieel aspect in Kusama’s oeuvre vormt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s