Dirk De Wachter in “Alleen Elvis blijft Bestaan”

Psychiater Dirk De Wachter was op 12 december 2014 te gast in “Alleen Elvis blijft Bestaan”. In dit programma worden interessante personen uitgenodigd om aan de hand van videofragmenten te praten over hun voorbeelden en passies. In deze aflevering toont De Wachter een selectie die over psychische kwetsbaarheid gaan.

1. Rainer Werner Fassbinder – “Berlin Alexanderplatz”
Hij begint met een televisieserie uit de jaren ’80, gebaseerd op het gelijknamige boek van Alfred Döblin uit 1929.

Hoofdpersoon is de kleine crimineel Franz Biberkopf. Franz wordt aan het begin van het verhaal uit de gevangenis vrijgelaten, maar wordt opnieuw in de onderwereld gezogen. Wanneer zijn criminele mentor de prostituee vermoordt waar Biberkopf van houdt, realiseert de laatste zich dat hij zich onmogelijk van de onderwereld kan bevrijden.” – Wikipedia

De Wachter haalt dit fragment aan omdat het over de psychische kwetsbaarheid van het hoofdpersonage gaat, en zijn ‘innerlijke dialoog’ (over existentiële vraagstukken zoals: de moderniteit, het individu in de stad, het onderbewuste, de angst voor de wereld). Hiernaast vertelt hij dat Alfred Döblin ook psychiater was, wat zeer duidelijk te zien is in de thema’s die hij aanhaalt in zijn boek.

2. Steve McQueen – “Ashame”
Verder in de aflevering haalt De Wachter een fragment van “Ashame” aan, door Steve McQueen uit 2011.

De film gaat over een succesvolle man met een leeghoofdig bestaan en een seksuele verslaving. Zijn alledaagse leven wordt abrupt verstoord door de intrek van zijn zus in zijn appartement. De Wachter legt de link met zijn boek ‘Borderline Times’ waarin hij vertelt dat de postmoderne mens volstrekt onmogelijk de zin van zijn leven nog kan vinden. Dit was al aanwezig in ‘Berlin Alexanderplatz’ in 1929, en is sindsdien alleen maar gedegenereerd, aldus De Wachter.

De psychische kwetsbaarheid wordt voelbaar wanneer de zus van de hoofdpersoon vrijt met zijn baas. De Wachter noemt dit ‘de barst’. Door deze gebeurtenis gaat hij joggen met klassieke muziek op. Hierdoor neemt hij even afstand van de sleur van zijn leven, om na te denken over de zin van het leven. Deze ‘barst’ komt terug in de praktijk van De Wachter waar hij op zoek gaat naar de betekenis ervan in het leven van zijn patiënten.

3. Marina Abramovic – “The Artist is Present”
Ten slotte toonde hij een fragment van de performance kunstenares Marina Abramovic uit 2010. In dit fragment wordt de psychische kwetsbaarheid getoond tijdens de ontmoeting van Abramovic met haar ex-geliefde Ulay. Tijdens deze ontmoeting weet Ulay zich geen houding aan te nemen. Hiernaast kan men op beide gezichten hun gevoelens aflezen.

Naast deze ontmoeting bestond de performance uit Abramovic die op een stoel zit en gedurende enkele dagen mensen voor haar liet plaatsnemen om dan in elkaars ogen te kijken. Deze ontmoeting gaf vaak aanleiding tot hevige emoties doordat ze rechtstreeks naar de psyche van de persoon gingen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s